Preview

Oriental Studies

Advanced search

Temporal Lexis in the Kalmyk Heroic Epic Dzhangar and the Issues of its Lexicographic Reflection

Abstract

Although sharing typological features, the category of time proves itself in different ways in relation to different cultures and languages, revealing the character of national mental outlook and the value system of the ethnicity. The language and imagery of Kalmyk epic reveal to the fullest extent the Kalmyk idea of time in conjunction with philosophical and cultural conceptualization, spiritual and religious comprehension, as well as with ethic and aesthetic appraisal. Research of the time pattern in the Kalmyk language, based on the words denoting time periods, leads to the conclusion that many temporal lexemes are parts of so-called formulas, invariables in the story-teller’s memory. This is one of the numerous manifestations of the oral nature of an epic text. The ‘naïve’ model of time in an epic can be reconstructed through the semantic interpretation of Kalmyk (Oirat) temporal lexis, fixed in the texts of songs. Analysis of temporal words and expressions in different songs of the Kalmyk heroic epic Dzhangar, represented by diverse local traditions, variants, and repertoires of story-tellers, revealed the following topic groups: common denomination of time (tsag /‘period’; ‘epoch’; ‘time’), denomination of repeated cyclic long periods of time (dzhil’ / ‘year’, dzhil’in tsag / ‘season’, sar /‘month’), denomination of major parts of the day (yedr / ‘daytime’, sye / ‘night’).

About the Author

E. Omakaeva
Kalmyk Institute for Humanities of the RAS
Russian Federation


References

1. Авени Э. Империи времени. Календари, часы и культуры / пер. с англ. Киев: София, 1998. 384 с.

2. Голубева Е. В. Калмыцкие культурные концепты. Элиста: изд-во КалмГУ, 2009.

3. Гумилев Л. М. Этнос и категория времени // Док­лады отделений и комиссий Географического общества СССР. Вып. 15. Этнография. Л., 1970. С. 143-157.

4. Гуревич А. Я. Время как проблема истории культуры // Вопросы философии. 1969. № 3. С. 105-116.

5. Есенова Т. С. Концепт “время” в поэтической картине мире // Русская речь в инонациональном окружении. Вып. 3. Элиста: изд-во Калм ГУ, 2006. С. 130-137.

6. Жуковская Н. Л. Пространство и время в мировоззрении монголов // Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. М., 1986. С. 118-135.

7. Касевич В. Б. Буддизм. Картина мира. Язык. СПб.: Центр «Петербург. востоковед.», 1996. 288 с.

8. Кронгауз М. А. Время как семантическая характеристика имени // Вопросы кибернетики. Семиотические исследования. М., 1989. Вып. 159. С. 4-18.

9. Логический анализ языка: Язык и время. М.: Индрик, 1997. 351 с.

10. Нанзатов Б. З., Николаева Д. А., Содномпилова М. М., Шагланова О. А. Пространство в традиционной культуре монгольских народов М: Издат. фирма «Вост. лит.», 2008. 341 с.

11. Омакаева Э. У. О модели времени в языковой картине мира монгольских народов Россия и Центральная Азия: историко-культурное наследие и перспективы развития. Мат-лы междунар. науч.-практ. конф. Ч. I. (г. Элиста, 13-14 сентяб­ря 2006 г.). Элиста: КИГИ РАН, 2008. С. 13-21.

12. Омакаева Э. У. Время // Калмыцкие и русские лингвокультурные концепты. Элиста: Изд-во КалмГУ, 2009. С. 90-103.

13. Потаенко H. A. Темпоральная лексика как объект лингвистического изучения // Известия АН СССР: серия лит. и яз. 1979. Т. 38. № 3. С. 242-248.

14. Потаенко Н. А. Время в языке (опыт комплексного описания) // Логический анализ языка. Язык и время. М.: Индрик, 1997. C. 113-121.

15. Пюрбеев Г. Ц. Время и пространство в языковом сознании монголов: способы и средства обозначения // VII Междунар. конгресс монголоведов. М.: Наука, 1997. С. 142-144.

16. Пюрбеев Г.Ц. Эпос «Джангар»: культура и язык (этнолингвистические этюды). Элиста: Калм. кн. изд-во, 1993. 128 с.

17. Рейхенбах Г. Философия пространства и времени. М.: Прогресс, 1985. 345 с.

18. Салыкова В. В. Лексико-стилистические особенности языка синьцзян-ойратской и калмыцкой версий эпоса «Джангар»: автореф. дис. … канд. филол. наук. Элиста, 2007. 33 с.

19. Тодаева Б. Х. Опыт лингвистического исследования эпоса «Джангар». Элиста: Калм. кн. изд-во, 1976. 530 с.

20. Цэдэнжав Д. Традиционное монгольское исчисление времени по отрезкам суток в русском переводе // Трансграничье в изменяющемся мире: Россия - Китай - Монголия: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. Чита: ЗабГГПУ, 2006. С. 44-48.

21. Яковлева Е. С. Фрагменты русской языковой картины мира (модели пространства, времени и восприятия) М.: Гнозис, 1994. 344 с.

22. Aveni A. Empires of Time: Calendars, Clocks and Cultures. London: Tauris & Co, 1990. 370 р.

23. Fraser J. T. The genesis and evolution of time. Brighton: The Harvester Press, 1982. 205 р.

24. Salykova V., Omakaeva E., Alexeeva A. Time in Kalmyk folklore discourse based on the ‘Jangar’ epic and proverbial paroemias / European Journal of Science and Theology. 2014. Vol. 10. No. 6. Pp. 79-89.


Review

For citations:


Omakaeva E. Temporal Lexis in the Kalmyk Heroic Epic Dzhangar and the Issues of its Lexicographic Reflection. Oriental Studies. 2014;7(4):108-112. (In Russ.)

Views: 328


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)