Preview

Oriental Studies

Advanced search

Religious Lexis in the Kalmyk Heroic Epic Dzhangar

Abstract

Dzhangar has a special place among texts of the folklore corpus, as it is considered to be the basic epic text of the Oirat-speaking ethnoses, having both regional and local versions. The analysis of the lexical structure of the Kalmyk version of the epic and namely of the Buddhist lexis, reflecting images of their creators regarding the religious and sacred way of life, is of great interest. It should be noted that some words posses semantically transparent meanings, whereas others bear rather deep and often non-obvious meanings, some of which are hard to understand owing to the intention of the creators of the epic itself. In addition, the major stratum of the Buddhist lexis is composed of borrowed words coming from Sanskrit and the Tibetan language, which have gone through the process of phono-morphological assimilation and have been adjusted to the graphic and spelling norms of the receiving language. The religious lexis presented in the epic is far from thematically homogeneous. Thematically speaking, nominations of the Buddhist religion tend to be combined into five basic groups. The specific feature of Buddhist lexis in the epic text is defined, first of all, by its composition and function, and by a complicated semantic structure as well (containing both terminological and symbolic word meanings). To reveal a special symbolic meaning containing religious semantics either of a word or a Buddhist term one can refer to background knowledge.

About the Author

N. Badgaev
Kalmyk Institute for Humanities of the RAS
Russian Federation


References

1. Бадмаева С. С. Язык и стиль сказок монгольских народов (на материале лексики): автореф. дис. … канд. филол. наук. Элиста, 2004. 23 с.

2. Бакаева Э. П. «Джангар»: религиоведческий аспект изучения // Теегин герл. 1997. № 3. С. 31-43.

3. Будажапова Л. Б. Буддийские термины в современном бурятском языке. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Улан-Удэ, 2000. 2З с.

4. Дандарон Б. Д., Семичов Б. В. О тибетско-монгольском словаре «Источник мудрецов» // Труды БКНИИ СО АН СССР. Вып. 3. Серия востоковедения. Улан-Удэ: БКНИИ СО АН СССР, 1960. С. 58-68.

5. Дандарон Б. Д., Пубаев P. E. Источник мудрецов (тибетско-монгольский терминологический словарь буддизма). Улан-Удэ, 1968. 140 с.

6. Кичгə Тɵлə. Үгин туск үг. Элст: Хальмг дегтр һарһач, 1979. 101 х.

7. Меняев Б. В., Санджиев Ч. А. О калмыцких оберегах мирде» // Вестник КИГИ РАН. 2010. № 1. С. 63-64.

8. Омакаева Э. У. Некоторые буддийские мотивы и буддийская лексика в калмыцких сказках о Гэсэре // Гэсэриада - духовное наследие народов Центральной Азии (Материалы и тезисы Международной научной конференции). Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 1995. С. 135-136.

9. Омакаева Э. У. Национальный эпос: язык, религия, картина мира // Бурят-монголы накануне III тысячелетия: опыт кочевой цивилизации. Россия - Восток - Запад в судьбе народа: докл. и тез. Междунар. симпозиума, г. Улан-Удэ, 24-28 авг. 1997 г. Улан-Удэ, 1997. С. 30-32.

10. Омакаева Э. У. Лингвокультурологическое исследование эпического текста и проблема буддийской картины мира // «Джангар» в евразийском пространстве: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф., Элиста, 27 сент. - 2 окт. 2004 г. Элиста: КалмГУ, 2004. С. 97-99.

11. Пюрбеев Г. Ц. Эпос «Джангар»: культура и язык (этнолингвистические этюды). Элиста: Калм. кн. изд-во, 1993. 128 с.

12. Салыкова В. В. Лексико-стилистические особенности языка синьцзян-ойратской и калмыцкой версий эпоса «Джангар»: автореф. дис. … канд. филол. наук. Элиста, 2007. 33 с.

13. Современный русский язык: Социальная и функциональная дифференциация. М.: Языки славян. культуры, 2003. 582 с

14. Тодаева Б. Х. Опыт лингвистического исследования эпоса «Джангар». Элиста: Калм. кн. изд-во, 1976. 530 с.


Review

For citations:


Badgaev N. Religious Lexis in the Kalmyk Heroic Epic Dzhangar. Oriental Studies. 2014;7(4):113-118. (In Russ.)

Views: 369


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)