Preview

Oriental Studies

Advanced search

To Kill Time by G. Bashkuev: Character System and Motif Structure of the Novel Revisited

https://doi.org/10.22162/2619-0990-2021-54-2-384-392

Abstract

Introduction. Gennady Bashkuev’s works attempt to comprehend the late Soviet and postSoviet eras, and To Kill Time proves a most significant prose work of the writer. Goals. The article
seeks to identify and analyze the relationship between the system of characters in the novel and its
motif structure, which helps clarify the underlying idea of the work, eclectic in structure and close
in form to a short story cycle. Methods. The study rests on the theses about a relationship between
semantics of motif and character, predicativity of motif, and on the concept of motif complexes and
leitmotif construction of the narrative. Results. The main character of the novel is the narrator, the
narrative proper divided into childhood memories and those of recent past. The characters of childhood
can be clustered into three groups: family, friends, adults —motifs of happiness, celebration, romantic
dreams and that of loss are associated with them. The characters of adulthood are women and
childhood friends who are associated with motifs of marginal life, betrayal, guilt, and that of romance.
The motifs of ‘childhood’ and ‘adulthood’ memories are intertwined, and it is the motif structure
that ensures the integrity of the narrative. The key role in the novel is played by the binary image —
the saleswoman Inga and the city madwoman — that combines two main themes for the narrator’s
self-reflection: childhood and women. The plot structure partly fits into the universal mythological
scheme: a series of trials — sketches-events from the life of the autobiographical narrator — is built
into somewhat a ‘mythological journey’ to finally end with the acquisition of ‘elixir’ — catharsis
and spiritual liberation. Conclusions. The image of the protagonist, the narrator, is explicated in the
text and is revealed in the system of motifs associated with characters of his memories. Analysis of
the character system proves instrumental in revealing key ideas of the novel and interpreting its title:
those are reflections about time that become a focus of the author’s viewpoint uniting the seemingly
disparate stories.

About the Author

Olga Khandarova
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies, Siberian Branch of the RAS
Russian Federation

Cand. Sc. (Philology), Junior Research Associate 



References

1. Батудаева 2019 — Батудаева Д. Книга-покаяние «самого талантливого автора по прозе и драматургии» вышла в Бурятии // Номер один. 2019. 12 октября. URL: https://gazeta-n1.ru/news/society/79304/ (дата обращения: 10.03.2020).

2. Башкеева 2018а — Башкеева В. В. Между социализмом и капитализмом: драма героя в повести Г. Башкуева «Записки пожилого мальчика» // Вестник Бурятского государственного университета. 2018. № 2–3. С. 35–40.

3. Башкеева 2018б — Башкеева В. В. Драма брошенности в повести Г. Башкуева «Записки пожилого мальчика» («Убить время») // Вестник Бурятского государственного университета. 2018. № 2–4. С. 62–67.

4. Башкуев 2019 — Башкуев Г. Т. Убить время: повести разных лет. Улан-Удэ: Изд-во ПАО «Республиканская типография», 2019. 520 с.

5. Близняк 2011 — Близняк О. М. Мотивные комплексы как системная характеристика современной русской литературы: на материале творчества А. Барковой, О. Фокиной, Н. Ключаревой: дисс. ... канд. филол. наук. Армавир, 2011. 159 с.

6. Воглер 2015 — Воглер К. Путешествие писателя. Мифологические структуры в литературе и кино / пер. с англ. М.: Альпина нон-фикшн, 2017. 476 с.

7. Гаспаров 1994 — Гаспаров Б. М. Литературные лейтмотивы. Очерки по русской литературе XX века. М.: Наука, Вост. лит., 1994. 304 с.

8. Гинзбург 1979 — Гинзбург Л. Я. О литературном герое. М.: Советский писатель, 1979. 223 с.

9. Грязнова 2012 — Грязнова О. Б. Реализация концепта ‘Дом/Родина’ в прозе Г. Башкуева // Функционально-когнитивный анализ языковых единиц и его аппликативный потенциал: мат-лы I междунар. науч. конф. (г. Барнаул, 5–7 октября 2011 г.). Барнаул: Алтайская гос. пед. академия, 2012. С. 100–102.

10. Имихелова 2018 — Имихелова С. С. О роли дебюта в творческой судьбе писателя (из опыта создания литературных биографий бурятских писателей) // Вестник Бурятского государственного университета. 2018. № 2–1. С. 3–11.

11. Саблин, Болячевец, Будацыренова 2017 — Саблин И. В., Болячевец Л. С., Будацыренова С. Б. Бурят-Монголия онлайн и офлайн: современная литература и историческая память // Неприкосновенный запас. Дебаты о политике и культуре. 2017. № 2 (112). С. 83–97.

12. Силантьев 2004 — Силантьев И. В. Поэтика мотива. М.: Языки славянской культуры, 2004. 296 с.

13. Фрейденберг 1988 — Фрейденберг О. М. Система литературного сюжета // Монтаж. (литература, искусство, театр, кино). Сб. Сост. М. Б. Ямпольский. М.: Наука, 1988. C 216–236.

14. Чернец 2016а — Чернец Л. В. О типологическом изучении литературных персонажей // Stephanos. 2016. № 1 (15). С. 80–90.

15. Чернец 2016б — Чернец Л. В. Тип персонажа и его эволюция // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2016. № 4 (24). С. 8–16.


Review

For citations:


Khandarova O. To Kill Time by G. Bashkuev: Character System and Motif Structure of the Novel Revisited. Oriental Studies. 2021;14(2):384-392. (In Russ.) https://doi.org/10.22162/2619-0990-2021-54-2-384-392

Views: 465


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)