Preview

Oriental Studies

Advanced search

Livestock Breeding Magic of Present-Day Altaians

https://doi.org/10.22162/2075-7794-2017-34-6-62-70

Abstract

Magic and religion have been studied by different researchers through the examples of multiple ethnic cultures of the world. Nowadays there lots of materials on the topic of magic, myth, ritual, cult, and religion, e. g., works by J. Frazer, E. Tailor, B. Malinovsky, L. Levy-Bruhl, A. Radcliffe-Brown, C. Levy-Strauss, A. Zolotarev, S. Tokarev, M. Mauss, E. Evans-Pritchard, M. Eliade, G. Dumezil, A. Losev, V. Propp, V. Ivanov, E. Meletinsky, Yu. Semenov, Z. Sokolova, etc. With evidence from classic ethnological writings, the author’s field data, folklore, ethnomusicological and ethnographic works dealing with livestock breeding magic inherent to societies traditionally engaged in such economic activities, the article attempts to examine magic practices of present-day Altaians. The paper considers magic methods used nowadays by Altaian herders and aiming to protect the livestock and facilitate its multiplication. Livestock breeding magic of the Altaians exists in the forms of verbal-actional unities, i.e. any magic activity includes both verbal and corresponding actional components. Thus, in Altaian livestock breeding magic a word is by all means accompanied by an action. In the aftermath of a magic ritual the farmer does expect some measurable results: growth of livestock numbers, improvement of livestock's health and fleshing conditions, and eventually - prosperity for the family. So, whether the farmer herds, waters or tends for his/her animals, he/she applies some traditional magic methods in everyday work. Such methods include the use of placenta, navel cords, and bones of consumed animals. The magic actions are supposed to facilitate the growth of the herders’ wealth and preserve their delightful happiness. Such rituals are performed by regular people, owners of the livestock, who teach them to their children. The practives aim to preserve the happiness and wealth of a certain family. Whether a human being shall be rich or poor is, according to the traditional beliefs of the Altains, determined at birth and through the subsequent allotment of destiny. A rich man is a healthy man who can live long and have multiple children, grandchildren, and livestock. Until today within the system of Altaian ethnic values there are beliefs that a human's well being is determined by the number of livestock owned, which is illustrated by the phrasal unit attu-tondu 'he who rides a horse and wears a fur coat', i. e. a rich and wealthy individual.

About the Author

Svetlana P. Tyukhteneva
Kalmyk Scientific Center of the RAS
Russian Federation


References

1. Алтайцы: этническая история, традиционная культура, современное развитие / отв. ред. Н. В. Екеев. Горно-Алтайск: НИИ алтаистики, 2014. 464 с.

2. Борджанова Т. Г. Обрядовая поэзия калмыков. Система жанров, поэтика. Элиста: Калм. кн. изд-во, 2007. 590 с.

3. Винокурова И. Ю. Культ животных в традиционной культуре вепсов // Религиоведение. 2009. № 1. С. 62-73.

4. Кан-оол А. Х. Скотоводческие заговоры в традиционной культуре тувинцев Эрзинского кожууна. // Вестник Восточно-Сибирской государственной академии культуры и искусств. 2012. № 1 (2). С. 31-35.

5. Кондратьева Н. М. Скотоводческие заговоры теленгитов: автореф. дис. … канд. искусствоведения. Новосибирск, 1996. 20 с.

6. Кондратьева Н. М., Мазепус В. В. Модальная организация теленгитских скотоводческих заговоров // Языки коренных народов Сибири. Вып. 6. 1999. С. 19-43.

7. Ойноткинова Н. Р. Культурно-семиотические коды календарной обрядности южных алтайцев // Сибирский филологический журнал. 2016. № 4. С. 5-18.

8. Ойноткинова Н. Р. О некоторых результатах полевого исследования современного обрядового фольклора алтайцев // Языки и фольклор коренных народов Сибири. 2015. № 1 [28]. С. 50-55.

9. Ойноткинова Н. Р. Полевое исследование современного обрядового фольклора алтайцев // Вестник Российского гуманитарного научного фонда. 2015. № 4 [81]. С. 213-222.

10. Потапов Л. П. Пища алтайцев [этнографический очерк] // Сборник Музея антропологии и этнографии. Т. XIV. М.; Л.: Наука, 1953. С. 37-71.

11. Потапов Л. П. Охотничьи поверья и обряды у алтайских турков // Культура и письменность Востока. Кн. 5. Баку: Издание В. Ц. К. Н. Т. А, 1929. С. 123-149.

12. Торушев Э. Г. Некоторые кости животных в ритуалах алтайцев // Изучение историко-культурного наследия народов южной Сибири. Вып. 6. Сб. науч. тр. Горно-Алтайск: АКИН, 2007а. С. 127-129.

13. Торушев Э. Г. Земледелие в религиозных ритуалах, обрядах и устном народном творчестве алтайцев // Изучение историко-культурного наследия народов южной Сибири. Вып. 5. Горно-Алтайск: АКИН, 2007б. С. 154-168.

14. Торушев Э. Г. Обряды плодородия в скотоводческой деятельности алтайцев // Наследие хакасского ученого, тюрколога, доктора сравнительного языкознания, востоковеда Николая Федоровича Катанова. Мат-лы Межд. науч. конф., посвящ. 150-летию со дня рождения ученого. Абакан, 2012. Т. 2. С. 188-189.

15. Торушев Э. Г. Сельскохозяйственная деятельность коренного населения Горного Алтая (кон. 1990-х - нач. 2010-х гг.). // Studia Culturae. 2013. № 18. С. 66-82.

16. Торушев Э. Г. Скотоводство // Алтайцы: этническая история, традиционная культура, современное развитие / отв. ред. Н. В. Екеев. Горно-Алтайск: НИИ алтаистики, 2014. С. 149-172.

17. Тюхтенева С. П. Верхом на лошади и в шубе или пешком и без шубы (представления алтайцев о богатстве и бедности) // Восток в исторических судьбах народов России. Мат-лы V Всерос. съезда востоковедов, 26-27.09.2006 г. Уфа: Вилли Осклер, 2006. Кн. 3. С. 263-266.

18. Тюхтенева С. П. Алтайцы. Среда обитания, хозяйственная деятельность и основные характеристики материальной культуры; Социальная организация и семейная обрядность; Духовная культура: Шаманизм // Тюркские народы Сибири / отв. ред. Д. А. Функ, Н. А. Томилов. М.: Наука, 2007. С. 392-412; 413-428; 431-436.

19. Тюхтенева С. П. «Крутить хвосты баранам» как метафора трансформационных процессов у алтайцев // Етнiчна iсторiя народiв Европи. Збiрнiк наукових праць. Киiвський нацiональний унiверситет iменi Тараса Шевченка. Киiв: УНИСЕРВ, 2008. Вип. 26. С. 78-84.

20. Тюхтенева С. П. Земля. Вода. Хан Алтай: Этническая культура алтайцев в ХХ веке. Элиста: КалмГУ, 2009. 169 с.

21. Тюхтенева С. П. Деньги - бумага, человек - золото // Этнографическое обозрение. 2009. № 2. С. 16-22.

22. Тюхтенева С. П. Имущество и собственность у алтайцев: представления и современные практики. // Монголоведение. № 5. Элиста: КИГИ РАН, 2011. С. 109-125.

23. Тюхтенева С. П. Личность и общество у алтайцев: от родовой принадлежности до общеалтайской идентичности // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2015. № 4. С. 72-81.

24. Тюхтенева С. П. Скотоводство у современных алтайцев // Гуманитарный вектор. 2011. Серия: Педагогика, психология. № 3. С. 120-123.

25. Тюхтенева С. П. Скотоводство у алтайцев в начале XXI века // Полевые исследования. Вып. 3. Элиста: КалмНЦ РАН, 2016. С. 65-81.

26. Фрэзер Дж. Золотая ветвь. Исследование магии и религии. М., Политиздат, 1986. 527 с.

27. Чочкина М. П. Алтайский детский фольклор. Горно-Алтайск. Горно-Алтайск. гос. ун-т, 2004. 160 с.


Review

For citations:


Tyukhteneva S.P. Livestock Breeding Magic of Present-Day Altaians. Oriental Studies. 2017;10(6):62-70. (In Russ.) https://doi.org/10.22162/2075-7794-2017-34-6-62-70

Views: 263


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)