Preview

Oriental Studies

Advanced search

On Some Issues of the Oirat and Kalmyk Dance Comparative Studies

Abstract

The article is devoted to the topical issues of the comparative study of the dances of the Oirats and the Kalmyks - the genetically and culturally related ethnic groups. The dance culture of the Kalmyks is assumed to have been researched better than that of the Oirats, though on the whole many aspects remain insufficiently explored. The issues of the dance classification, the relationship of the dance culture and folk costume as well as the existence of the three “dialects” of Kalmyk dance corresponding to the three sub-ethnic groups of Kalmyks are discussed in the article. The necessity to involve the integrated approach considering resource chronology to determining the archaic layer and semantics of the Oirat and Kalmyk dances is highlighted. According to the author, the specific features of the sub-ethnic variation of the Kalmyk culture are associated with some ancient traditions, therefore the comparative study of the traditions of the Oirats of Mongolia (Derbets and Torguts) can provide some additional material for consideration. The Kalmyk ethnos development on the basis of the Oirat ethnic groups took place on the territory of the South of Russia in the multiethnic environment which determined the inclusion of some new elements into the culture. At the same time the Kalmyk culture preserves some archaic traditions originated in and connected with the Central Asian period of the ethnic history, so the problem of their possible influence on the traditional culture is open for discussion. Despite the differences in pace and movements, there are some semantic similarities and typological relationships in the dance traditions of the Oirats and the Kalmyks. Thus, on the one hand, it is important not to exaggerate the impact of the transformations occurred under the influence of the neighboring peoples’ cultures, and on the other hand, it is necessary to consider the influence made by the related Mongol culture on that of the Oirat taking into account that certain metamorphosis took place during the Qing Empire period. The comparative analysis of the Oirat and Kalmyk traditions and dance semantics appears to be challenging for research of the Kalmyk dance culture.

About the Author

E. Bakaeva
Kalmyk Institute for Humanities of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Бадмаева Т. Б. Калмыцкие танцы и их терминология. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1992. 96 с., ил.

2. Бадмаева Т. Б. Танцевальная культура // Калмыки. Том серии «Народы и культуры». М.: Наука, 2010. С. 358−364.

3. Бадмаева Т. Б. Танцевальный фольклор калмыков. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1982. 97 с.

4. Бакаева Э. П. Добуддийские верования калмыков. Элиста: АПП «Джангар», 2003. 358 с.

5. Бакаева Э. П. Калмыцкий эпос «Джангар» и календарная обрядность // Северо-Восточный гуманитарный вестник. 2013. № 1 (6). С. 34−40.

6. Бакаева Э. П. Одежда в культуре калмыков: традиции и символика. Элиста: Калм. кн. изд-во, 2008. 189 с.

7. Бакаева Э. П. Ойраты и калмыки: древнее наследие и трансформации культуры // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. Элиста: КИГИ РАН, 2008 (а). № 4. С. 14−19.

8. Бакаева Э. П. Речная тематика в верованиях и ритуалах калмыков: древние представления о пространстве и проблема прародины // Мат-лы Междунар. науч. конф. «Единая Калмыкия в единой России: через века в будущее». Элиста: Издат. дом «Герел», 2009. Ч. 1. С. 297−301.

9. Бакаева Э. П. Цараг и тооку как этноспецифические элементы материальной культуры торгутов Монголии (к проблеме изучения статуса ойратов в типологии этнических общностей) // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2008 (б). № 3. С. 24−31.

10. Бакаева Э. П. Этническая символика в религиозных обрядах ойратов и калмыков: к вопросу о бытовании цама // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2008 (в). № 2. С. 68−73.

11. Богданович И. Ф. Исторические и статистические сведения о калмыках, состоящих в Войске Донском. Новочеркасск, 1834 // Рукописный отдел Российской национальной библиотеки. F. IV. № 825. Т. 1.

12. Буль Ж. М. Калмыцкий костюм и сцена. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1993. 73 с., ил.

13. Дуброва Я. П. Быт калмыков Ставропольской губернии. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1998. 181 с. (сер. «Наше наследие»).

14. Дугаров Д. С. Орнитозооморфная символика костюма некоторых тюрко-монгольских народов // Материальная и духовная культура калмыков. Элиста: КНИИИФЭ, 1983. С. 36−51.

15. Калмыцкий национальный костюм. Методико-библиографическое пособие. Сост. Джагдаева М.В. Элиста: Нац. б-ка им. А. М. Амур-Санана, 2008. 96 с.

16. Мучаева И. И. Танцевальное искусство калмыков в XVIII-XIX вв. // Вестник Алтайского государственного университета. 2008. № 4−5 (60). С. 150−153.

17. Сарангэрэл. О «цэгдэг» и обычае почитания невесткой родственников мужа // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2008. № 3. С. 10−13.

18. Страхов Н. И. Нынешнее состояние калмыцкого народа с присовокуплением калмыцких законов и судопроизводства, десяти правил их веры, молитв, нравоучительной повести, сказки, пословиц и песни Савардин. СПб.: Тип. Шнора, 1810. 95 с.

19. Сычев Д. В. Из истории калмыцкого костюма. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1973. 168 с.

20. Танцевальный фольклор народов России: мат-лы Всерос. науч.-практ. конф., посв. 70-летию со дня рождения и 50-летию творч. деят. П. Т. Надбитова. г. Элиста, 17−18 дек. 2008 г. Элиста: КИГИ РАН, 2010. 230 с.

21. Эрдниев У. Э. Калмыки. Историко-этнографические очерки. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1970. 311 с.

22. Dzagdsuren U., Kara D., Tsoloo J. Khan Siir. A Chapter of the Jangar Epic // Acta Orientalia Scientiarum Hung. Tomus XXXVI (1−3). 1982. P. 271−314.


Review

For citations:


Bakaeva E. On Some Issues of the Oirat and Kalmyk Dance Comparative Studies. Oriental Studies. 2014;7(2):83-90. (In Russ.)

Views: 400


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)