Preview

Oriental Studies

Advanced search

The Artistic Means for Presenting Comic in the Balkar Drama: Comediography of Jagafar Tokumaev

Abstract

The article investigates the arsenal of artistic devices used by the well-known Balkar playwright and comedy dramatist J. Tokumaev. The principal means of comic recreations are exaggeration and grotesque as well as unmasking (self-unmasking, unmasking of each other) as a way of comedy character creating. Various items and devices reinforcing the effect of “seriousness”, facilitating the disclosure of the nature of the comedy actor are used as an additional working means for satirical (humorous) processing of life material. The role of linguistic resources (comic allegory, “poetics of names and surnames», interpretations of Russian expressions, stylistic conflict of different registers of the Balkar language, “play on words” with various (opposite) semantic meanings, etc.) in expressing the ethnic characteristics of humor and its national fl avour is defined. In conclusion, the playwright’s skill to use the traditional artistic means along with the national language forms for the comic display of reality is indicated.

About the Author

A. Sarbasheva
Institute for Research in Humanities of the Kabardino-Balkarian Scientific Centre of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Ахмадиев Р. Б. Современная башкирская драматургия (природа конфликта и многообразие жанровых форм). Уфа: РИО БашГу, 2003. 158 с.

2. Базиева Г. Ж. Художественная культура Кабардино-Балкарии в полиэтничном пространстве России. Нальчик: Изд-во КБИГИ, 2010. 280 с.

3. Баков Х. И. Борис Утижев. Поэт, писатель, драматург. Нальчик, Издат. отдел КБИГИ, 2010. 344 с.

4. Борев Ю. О комическом. М.: Гос. изд-во«Искусство». 1957. 232 с.

5. Евлоева А. М. Ингушская драматургия: национальные истоки, эволюция, жанровая специфика. Нальчик: ООО «Тетраграф», 2012. 160 с.

6. Кильмухаметов Т. А. Поэтика башкирской драматургии. Уфа: «Китап», 1995. 336 с.

7. Кириллина М. А. Эволюция жанра комедии в якутской драматургии. Автореф. дис …. канд. филол. наук. Якутск, 2008. 20 с.

8. Сарбашева А. М. Балкарская драматургия: этнофольклорная традиция и эволюция жанра. Нальчик: Изд-во КБИГИ, 2009. 240 с.

9. Султанова Г. Фольклор в драматургии и театре Дагестана. Махачкала, 2008. 168 с.

10. Теория литературы. М.: Издат. центр «Академия», 2007. 512 с.

11. Токумаев Ж. Ауанала (Тени): Повести, рассказы, пьесы. Нальчик: Эльбрус, 1985. 384 с.

12. Токумаев Ж. Чонай кьатын алады (Чонай женится): Комедия // Минги-Тау (Эльбрус). 1998. № 6. С. 142-183.

13. Утижева Л. Б. Жанр комедии в творчестве Б. К. Утижева: национально-художественные истоки, традиции, новаторство. Автореф. дис. …. канд. филол. наук. Нальчик, 2008. 18 с.

14. Федь Н. М. Искусство комедии. М.: Наука, 1978. 216 с.

15. Филиппов В. Язык персонажей А. Островского // А. Н. Островский - драматург. М.: Сов. писатель, 1946. С. 78-131.

16. Ханзафаров Н. Г. Татарская комедия. Казань: Изд-во ФЭН, 1996. 268 с.


Review

For citations:


Sarbasheva A. The Artistic Means for Presenting Comic in the Balkar Drama: Comediography of Jagafar Tokumaev. Oriental Studies. 2014;7(3):157-162. (In Russ.)

Views: 332


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)