Preview

Oriental Studies

Advanced search

Nurturing Conscience in the Modern Society

Abstract

The article is devoted to the topical educational issue concerned with nurturing conscience in the present-day society where significant changes are taking place. It also defines the scientific basis for study of conscience fostering. The author discusses the necessity to consider the conscience development as an object of interdisciplinary research and addresses some philosophical, psychological, social, cultural, ethnic aspects of the research. The scholar highlights the relevance of conscience upbringing in the conditions of the spiritual and moral crisis in the society. In any educational institution where the didactic model aims at raising conscience, the strategic objective should be to form child’s conscientious attitude to himself and others as well as to nature, family, culture and society. The central part of the proposed model is to implement cross-cultural issues of spiritual and moral relations. Further, the author identifies priorities for research in this area: integration of science and practice, investigation of the notion of conscience in different social groups, application of the interdisciplinary approach to its study, etc. The article emphasizes the necessity to analyze the connotation of this phenomenon, to understand the context in which the ethnic constants have been formed, namely such structural elements which make the central cultural issue of an ethnos.

About the Author

G. Sunduy
Institute for National School Development of the Ministry of Education and Sciences of the Republic of Tyva
Russian Federation


References

1. Ананьев Б. Г. К постановке проблемы развития детского самосознания // Известия АПН РСФСР. 1948. Вып. 18. С. 27-33.

2. Бердяев Н. А. О назначении человека. М.: Республика, 1994. 382 с.

3. Бондаревская Е. В. Гуманитарная методология науки о воспитании // Педагогика. 2012. № 7. С. 3-13.

4. Волков Г. Н. Этнопедагогическая пансофия. Элиста: Изд-во КалмГУ, 2009. 576 с.

5. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2009. 23 с.

6. Джемс У. Психология // под ред. Петровской Л. А. М.: Педагогика, 1991. 368 с.

7. Кон И. С. Моральное сознание личности и регулятивные механизмы культуры // Социальная психология личности / отв. ред. М. И. Бобнева, Е. В. Шорохова. М.: Наука, 1979. С. 85-113.

8. Кон И. С. Социологическая психология. Москва; Воронеж: МОДЭК, 1999. 554 с.

9. Кон И. С. Ребенок и общество. М.: Академия, 2003. 335 с.

10. Мясищев В. Н. Психология отношений. М.: МПСИ, 2005. 158 с.

11. Ницше Ф. По ту сторону добра и зла. Избр. произв.: в 2 кн. Кн. 2. М.: Итало-сов. изд-во «Сирин», 1991. 445 с.

12. Панькин А. Б. Этнокультурная коннотация образования. Элиста: Калм. гос. ун-т, 2009. 380 с.

13. Плотникова Е. Б. Воспитывающее обучение. М.: Академия, 2010. 169 с.

14. Сластёнин В. А., Каширин В. П. Психология и педагогика. М.: Академия, 2007. 477 с.

15. Сундуй Г. Д. Педагогика совести. Кызыл: Тываполиграф, 2013. 113 с.

16. Фельдштейн Д. И. Приоритетные направления психолого-педагогических исследований в условиях значимых изменений ребёнка и ситуации его развития // Педагогика. 2010. № 7. С. 3-11.

17. Фрейд З. Психология бессознательного. М.: Просвещение, 1990. 447 с.

18. Юнг К. Г. Архетип и символ. М.: Renaissance, 1991. 286 с.


Review

For citations:


Sunduy G. Nurturing Conscience in the Modern Society. Oriental Studies. 2014;7(3):179-183. (In Russ.)

Views: 361


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)