The Baγa Tsokhor Cycle of the Jangar Epic (1857–1862): a Synoptical Analysis of Prologues
https://doi.org/10.22162/2619-0990-2018-39-5-174-186
Abstract
Goals: The article studies prologues of the Baγa Tsokhor Cycle of the Jangar Epic to reveal sustained textual patterns, determine the fundamentals and principles of formation of the representational part of the epic.
Methods: The analysis of two prologues of the Baγa Tsokhor Cycle involved the use of complete synoptical comparison of texts introduced by V. Gatsak for epic compositions.
Results: The conducted synoptical comparison of prologues to the songs Duut Bogd Janγr Dogshin Khara Kinesig Dӧrӓtsülgsn Bӧlg (About the Victory of Jangar Bogdo over Khara Kinyas the Furious) and Dogshin Zambl Khaana ϒalzu Dolan Bodngig Asr Ulan Khongor Künd ϒarta Savr Khoir Dӧrӓtsülgsn Bӧlg (About the Victory of Ulan Khongor the Mighty and Savr the Strong over Irrepressible Warriors of Zambal Khan the Fierce) of the Baγa Tsokhor Cycle resulted in 1 383 line entries. The synoptical ‘vertical presentation’ and comparison of parity verses revealed 153 elements that coincided both textually and locally. Matches for 105 verses were discovered in some remote parts of the texts. And 112 verses differ to a certain extent but still coincide being invariants of the same source elements. As for verses to have coincided textually and locally with some fractional synonymies, those number 205. So, the synoptical comparison of the two prologues has revealed that 575 line entries are completely or partly similar, and it can be asserted that — being aware of the basic structural patterns of the epic — a jangarchi (Kalm. ‘epic taleteller’) would construct the narrative according to a certain reference sequence: 1) description of the country, 2) description of the construction of a palace, 3) description of Jangar, his weapons and war-horse, 4) description of the characters’ whereabouts, 5) Savar’s submission, 6) a feast in Jangar’s palace, 7) glorification of the country.
Conclusions: The investigation of the prologues attests to the fact that repeatedly recited folklore texts basically vary. During his performances the taleteller uses ready-made topics, common parts and poetic formulas. Being an important compositional element of the epic, a prologue facilitates a deeper perception of the epic poem, heroic deeds of the main characters, emphasizes the magnitude of the events described in the country of Bumba; so, the larger the prologue, the grander epic state looks; and the prologue as such attests to that the Jangar epic had sustainably developed in a wide historical context.
About the Author
Bayrta B. MandzhievaRussian Federation
Ph.D. in Philology (Cand. of Philological Sc.), Leading Research Associate, Department of Mongolian Philology
References
1. Гацак 1971 — Гацак В. М. Эпический певец и его текст // Текстологическое изучение эпоса. М.: Наука, 1971. С. 7–46. [Gatsak V. M. The epic taleteller and his text. Tekstologicheskoe izuchenie eposa [Textological studies of epic texts]. Moscow: Nauka, 1971. Pp. 7–46. (In Rus.)]
2. Гацак 1989 — Гацак В. М. Устная эпическая традиция во времени: Историческое исследование поэтики. М.: Наука, 1989. 256 с. [Gatsak V. M. Ustnaya epicheskaya traditsiya vo vremeni: Istoricheskoe issledovanie poetiki [The oral epic tradition in time: a historical study of poetics]. Moscow: Nauka, 1989. 256 p. (In Rus.)]
3. Кичиков 1992 — Кичиков А. Ш. Героический эпос «Джангар». Сравнительно-типологическое исследование памятника. М.: Вост. лит., 1992. 320 с. [Kichikov А. Sh. Geroicheskiy epos «Dzhangar». Sravnitel’no-tipologicheskoe issledovanie pamyatnika [The heroic epic of Jangar: a comparative and typological study]. Moscow: Vost. Lit., 1992. 320 p. (In Rus.)]
4. Козин 1940 — Козин С. А. «Джангариада». Героическая поэма калмыков (введение в изучение памятника и перевод торгутской его версии). М.; Л., 1940. 252 с. [Kozin S. А. «Dzhangariada». Geroicheskaya poema kalmykov (vvedenie v izuchenie pamyatnika i perevod torgutskoy ego versii) [The Jangariada: a heroic poem of the Kalmyks]. Moscow; Leningrad, 1940. 252 p. (In Rus.)]
5. Манджиева 2003 — Манджиева Б. Б. Пролог Малодербетовской версии (1862 г.) (Синоптический разбор трех вариантов) // «Монголоведение в новом тысячелетии (к 170-летию организации первой кафедры монгольского языка в России)» Мат-лы Междунар. науч. конф. Элиста: КалмГУ, 2003. С. 140–141. [Mandzhieva B. B. The Baγa Dorbet version (1862) of the Jangar epic: a prologue. «Mongolovedenie v novom tysyacheletii» [Mongol Studies in the New Millennium]. Conf. proc. Elista: Kalmyk State Univ., 2003. Pp. 140–141. (In Rus.)]
6. Манджиева 2004а — Манджиева Б. Б. Пролог в поэтико-стилевой традиции «Джангара» (Малодербетовская версия 1862 г.): дис. ... канд. филол. наук. Москва, 2004а. 159 с. [Mandzhieva B. B. Prolog v poetiko-stilevoy traditsii «Dzangara» (Maloderbetovskaâ versiâ 1862 g.) [The epic of Jangar: a prologue in the poetic and stylistic tradition (Baγa Dorbet version of 1862)]. A PhD thesis. Moscow, 2004a. 159 p. (In Rus.)].
7. Манджиева 2004б — Манджиева Б. Б. Пролог в поэтико-стилевой традиции «Джангара» (Малодербетовская версия 1862 г.): автореф. дис. ... канд. филол. наук. Москва, 2004б. 19 с. [Mandzhieva B. B. Prolog v poetiko-stilevoy traditsii «Dzhangara» (Maloderbetovskaya versiya 1862 g.) [The epic of Jangar: a prologue in the poetic and stylistic tradition (Baγa Dorbet version of 1862)]. A PhD thesis abstract. Moscow, 2004b. 19 p. (In Rus.)]
8. Манджиева 2014 — Манджиева Б. Б. Роль пролога в композиции калмыцкого героического эпоса «Джангар» // «Epic Jangar and Beyond». Мат-лы междунар. науч. конф. (г. Хобуксар, 16–17 июля 2014 г.). Хобуксар, 2014. С. 209–216. [Mandzhieva B. B. The role of a prologue within the structure of the Kalmyk heroic epic of Jangar. «Epic Jangar and Beyond». Conf. proc. (Hoboksar, 16–17 July 2014). Hoboksar, 2014. Pp. 209–216. (In Rus.)]
9. Манджиева 2015 — Манджиева Б. Б. К вопросу изучения калмыцких богатырских сказок // XLIV Междунар. филолог. науч. конф. Тезисы докладов. СПб.: СПбГУ, 2015. С. 741–742. [Mandzhieva B. B. Studies of Kalmyk heroic tales revisited. 44th Internat. philolog. conf. Conf. abstracts. St. Petersburg: St. Petersburg State Univ., 2015. Pp. 741–742. (In Rus.)]
10. Овалов 1977 — Овалов Э. Б. Поэма о поражении свирепого Хара Киняса в эпосе «Джангар». Элиста: Калм. кн. изд-во, 1977. 79 с. [Ovalov E. B. Poema o porazhenii svirepogo Khara Kinyasa v epose «Dzhangar» [The epic of Jangar: a Song (poem) about the Defeat of Khara Kinyas the Fierce]. Elista: Kalm. Book Publ., 1977. 79 p. (In Rus.)]
11. Убушиева 2009 — Убушиева Д. В. Багацохуровский цикл «Джангара» в записях XIX века (сюжетика и сохранность эпического текста): автореф. дис. ... канд. филол. наук. Элиста, 2009. 21 с. [Ubushieva D. V. Bagatsokhurovskiy tsikl «Dzhangara» v zapisyakh XIX veka (syuzhetika i sokhrannost’ epicheskogo teksta) [The Baγa Tsokhor cycle of the Jangar epic: 19th century records]. A PhD thesis abstract. Elista, 2009. 21 p. (In Rus.)]
12. Убушиева 2012 — Убушиева Д. В. Сохранность и вариативность эпического текста (материал трех разносюжетных песен Багацохуровского цикла калмыцкого героического эпоса «Джангар») // Научное наследие профессора А. Ш. Кичикова и актуальные проблемы современной калмыцкой филологии и культуры. Мат-лы регион. науч. конф., посвящ. 90-летию со дня рождения профессора А. Ш. Кичикова. 2012. С. 133–135. [Ubushieva D. V. Integrity and variability of the epic text: a case study of three songs of the Baγa Tsokhor cycle. «Nauchnoe nasledie professora А. Sh. Kichikova i aktual’nye problemy sovremennoy kalmytskoy filologii i kul’tury» [Scientific heritage of Prof. A. Kichikov and topical challenges of contemporary Kalmyk linguistic and cultural studies]. Conf. proc. 2012. Pp. 133–135. (In Rus.)]
13. Убушиева 2016а — Убушиева Д. В. Пролог Багацохуровского цикла в записях XIX века // ««Джангар» и эпические традиции тюрко-монгольских народов: проблемы сохранения и исследования». Мат-лы III Междунар. науч. конф., посв. 75-летию Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. Элиста: КИГИ РАН, 2016а. С. 254–256. [Ubushieva D. V. A prologue of the Baγa Tsokhor cycle: 19th century records. ««Dzhangar» i epicheskie traditsii tyurko-mongol’skikh narodov: problemy sokhraneniya i issledovaniya» [The Jangar and epic traditions of Turco-Mongols]. Conf. proc. Elista: Kalmyk Humanities Research Institute of RAS, 2016a. Pp. 254–256. (In Rus.)]
14. Убушиева 2016б — Убушиева Д. В. Археографическое описание текстов песен Багацохуровского цикла XIX века // «Гуманитарная наука Юга России: международное и региональное взаимодействие». Мат-лы II Междунар. науч. конф. Элиста: КИГИ РАН, 2016б. С. 280–281. [Ubushieva D. V. An archaeographic description of texts of the 19th century Baγa Tsokhor cycle texts. «Gumanitarnaya nauka Yuga Rossii: mezhdunarodnoe i regional’noe vzaimodeistvie» [Humanities in Southern Russia]. Conf. proc. Elista: Kalmyk Humanities Research Institute of RAS, 2016b. Pp. 280–281. (In Rus.)]
15. Чистов 1983 — Чистов К. В. Вариативность и поэтика фольклорного текста // История. Культура. Этнография и фольклор славянских народов. М.: Наука, 1983. С. 143–169. [Chistov K. V. Variability and poetics of the folklore text. Istoriya. Kul’tura. Etnografiya i fol’klor slavyanskikh narodov [History, culture, ethnography and folklore of Slavic peoples]. Moscow: Nauka, 1983. Pp. 143–169. (In Rus.)]
Review
For citations:
Mandzhieva B. The Baγa Tsokhor Cycle of the Jangar Epic (1857–1862): a Synoptical Analysis of Prologues. Oriental Studies. 2018;11(5):174-186. (In Russ.) https://doi.org/10.22162/2619-0990-2018-39-5-174-186