Preview

Oriental Studies

Advanced search

The Xinjiang Oirat Epic Tradition: Peculiarities of Plot Studies

https://doi.org/10.22162/2619-0990-2019-43-3-478-491

Abstract

Studies of epic plots constitute an urgent issue of present-day folklore poetics. The paper considers plots of the Jangar epic as living narratives in all their structural complexity, relevance of motifs, and eventfulness on the content level. Goals. The study aims to provide an insight how the tradition organizes and presents epic plots, reveal semantic and structural ties, relations between characters, discover some hidden expositions, contaminations, novelties, plot transformations, and modifications. The research objects are Xinjiang Oirat Jangar epic plots dealing with the hero’s matchmaking. Results. The analysis of the mentioned plots in the context of the contemporary Xinjiang Oirat national tradition reveals some typical plot formation features. In the Xinjiang Oirat tradition, the universal Turko-Mongolic epic theme of the hero’s matchmaking is characterized by diversity mirroring various matchmaking forms inherent to the fabulous-and-epic antiquity, as well as consecutive changes in marriage patterns and family relations, vestiges of matriarchy and patriarchal trends, marriage by abduction, cradle marriage, traditional marriage, etc. The study reveals that the Xinjiang Oirat tradition contains all types of plots: archaic plots rich in motifs, traditional and classical ones. The discovered polystadial patterns include ― to a greater or lesser extent ― impacts of archaic and classical types of the epos. It should be noted that some traditional motifs have experienced transformations within classical plots, and their content, event background, functions of characters come close to historical reality. Plots of the late ‘living’ epic Xinjiang Oirat tradition illustrate processes of introducing taletelling novelties and contaminations. The latter can be manifested in episodes determined by contextual interrelations of plots within the tradition and community, as well as in borrowings from the Kalmyk version (‘About Uzyung Aldar Khan’s Marriage’, ‘About How the Glorious Noyon Bogdo Jangar Married Aga Shavdal’, ‘About Khoshun’s Marriage’). The paper traces plots with double contaminations, e.g., the plot ‘about an imaginary bridegroom’ (‘About Khan Siyr’), the plot ‘about the imaginary bride’ (‘About Khongor’s Marriage’), the plot ‘about a prohibition and its violation’ (‘About Uzyung Aldar Khan’s Marriage’). The commonality of epic plots is traced on the contensive level of epic situations and collisions, functions of characters, movement of narratives.

About the Author

Tsagan B. Seleeva
Kalmyk Scientific Center of the RAS
Russian Federation

Cand. Sc. (Philology), Research Associate



References

1. Богатырев, Якобсон 1971 — Богатырев П. Г., Якобсон Р. О. Фольклор как особая форма творчества // Вопросы теории народного искусства. М.: Искусство, 1971. С. 369–383.

2. Веселовский 2006 ― Веселовский А. Н. Поэтика сюжета // Избранное: историческая поэтика / под. ред. И. О. Шайтанова. М.: РОССПЭН, 2006. С. 533–652.

3. Дандес 2003 ― Дандес А. От этических единиц к эмическим в структурном изучении сказок / пер. с англ. А. В. Козьмина, коммент. А. В. Козьмина, А. С. Архиповой // Фольклор: семиотика и / или психоанализ: Сб. ст. / пер. с англ., сост. А. С. Архипова. М.: Вост. лит., 2003. С. 14–29.

4. Джангар 2005 ― Джангар. Героический эпос синьцзянских ойрат-монголов / в 3-х т. Т. 1. Элиста: АПП «Джангар», 2005. 856 с.

5. Джангар 2006 ― Джангар. Героический эпос синьцзянских ойрат-монголов / в 3-х т. Т. 2. Элиста: АПП «Джангар», 2006. 831 с.

6. Джангар 2008 ― Джангар. Героический эпос синьцзянских ойрат-монголов / в 3-х т. Т. 3. Элиста: АПП «Джангар», 2008. 460 с.

7. Джапуа 2016 ― Джапуа З. Д. Абхазский нартский эпос: Текстология. Семантика. Поэтика. М.: Вост., лит., 2016. 381 с.

8. Жирмунский 2004 — Жирмунский В. М. Литературные отношения Востока и Запада и развитие эпоса // Фольклор Запада и Востока: сравнительно-исторические очерки. М.: ОГИ, 2004. С. 105–168.

9. Кичиков 1997 — Кичиков А. Ш. Героический эпос «Джангар». Сравнительно-типологическое исследование памятника. 3-е. изд. репринтное. М.: Вост., лит., 1997. 319 с.

10. Левинтон 1975 — Левинтон Г. А. К проблеме изучения повествовательного фольклора // Типологические исследования по фольклору. Сб. статей памяти В. Я. Проппа. / сост. Е. М. Мелетинский, С. Ю. Неклюдов. М.: Наука, 1975. С. 303–319.

11. Манджиева 2018a — Манджиева Б. Б. Композиционные особенности песен джангарчи Давы Шавалиева // Монголоведение. 2018. № 14. С. 98–115.

12. Манджиева 2018б — Манджиева Б. Б. Синоптический анализ прологов «Джангара» (Багацохуровский цикл 1857–1862 гг.) // Oriental Studies. 2018. № 5 (39). С. 174–186.

13. Неклюдов 1996 — Неклюдов С. Ю. Варьирование как механизм фольклорной коммуникации // 100 лет Р. О. Якобсону: мат-лы. межд. конгр. (г. Москва, 18–23 дек. 1996 г.). М.: РГГУ, 1996. С. 230–232.

14. Пропп 2001 — Пропп В. Я. Морфология волшебной сказки / науч. ред., текстол. коммент. И. В. Пешкова. М.: Лабиринт, 2001. 192 с.

15. Путилов 1975 — Путилов Б. Н. Мотив как сюжетообразующий элемент // Типологические исследования по фольклору. Сб. статей памяти В. Я. Проппа / сост. Е. М. Мелетинский, С. Ю. Неклюдов. М.: Наука, 1975. С. 141–156.

16. Путилов 2003 — Путилов Б. Н. Фольклор и народная культура; In memoriam. СПб.: Петербургское востоковедение, 2003. 464 с.

17. Путилов 1999 — Путилов Б. Н. Экскурсы в теорию и историю славянского эпоса. СПб.: Петербургское востоковедение, 1999. 288 с.

18. Райхл 2008 — Райхл К. Тюркский эпос: традиции, формы, поэтическая структура / пер. с англ. В. Трейстер; под ред. Д. А. Функа. М.: Вост., лит., 2008. 383 с.

19. Селеева 2018а — Селеева Ц. Б. Синьцзян-ойратская версия «Джангара»: эпосоведческие исследования в Китае // Oriental Studies. 2018. № 1. С. 121‒130.

20. Селеева 2018б — Селеева Ц. Б. Характер историзма эпоса «Джангар» сквозь призму сюжета // Новый филологический вестник. 2018. № 3 (46). С. 46‒56.

21. Силантьев 2002 — Силантьев И. В. Мотив как проблема нарратологии // Критика и семиотика. Новосибирск: Институт филологии Сибирского отделения РАН, 2002. Вып. 5. С. 32–60.

22. Силантьев 2016 — Силантьев И. В. Теория мотива А. Н. Веселовского в рецепции В. Я. Проппа и проблема Мотиного инварианта // Наследие Александра Веселовского в мировом контексте. Исследования и материалы / отв. ред. Т. В. Говенько. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2016. С. 237–245. (Серия «Humanitas»)

23. Сорокина 2016 — Сорокина С. П. Идеи А. Н. Веселовского в работах П. Г. Богатырева и Р. О. Якобсона 1920–1930-х годов // Наследие Александра Веселовского в мировом контексте. Исследования и материалы / отв. ред. Т. В. Говенько. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2016. С. 206–221. (Серия «Humanitas»)

24. Тамарченко 2003 — Тамарченко Н. Д. Эпика // Теория литературы. Том III. Роды и жанры (основные проблемы в историческом освещении). М.: ИМЛИ РАН, 2003. С. 219–244.

25. Топорков 2003 — Топорков А. Л. Фольклорные формы словесности // Теория литературы. Том III. Роды и жанры (основные проблемы в историческом освещении). М.: ИМЛИ РАН, 2003. С. 133–157.

26. Убушиева 2018 — Убушиева Д. В. Космогонические мотивы в прологе эпоса «Джангар» // Новый филологический вестник. 2018. № 3 (46). С. 35–45.

27. Убушиева 2019 — Убушиева Д. В. Мотивы «тууль-улигера» (архаического эпоса) в героическом эпосе «Джангар» // Новый филологический вестник. 2019. № 1 (48). С. 57–69.

28. Якобсон 2011 — Якобсон Р. О. Формальная школа и современное русское литературоведение / ред.-сост. Т. Гланц; ред. Д. Сичинава; пер. Е. Бобраковой–Тимошкиной. М.: Языки славянских культур, 2011. 280 с.

29. Путилов 1970 — Путилов Б. Н. За структурата на создавањето на сижетите во билините и во jvначките песни (резиме) // Македонски фолклор. Скопje, 1970. С. 9–24.

30. [The Jangar: a Heroic Epic of Xinjiang Oirat Mongols]. In 3 vols. Elista: Dzhangar, 2005. Vol. 1. 856 p. (In Russ. and Kalm.)

31. [The Jangar: a Heroic Epic of Xinjiang Oirat Mongols]. In 3 vols. Elista: Dzhangar, 2006. Vol. 2. 831 p. (In Russ. and Kalm.)

32. [The Jangar: a Heroic Epic of Xinjiang Oirat Mongols]. In 3 vols. Elista: Dzhangar, 2008. Vol. 3. 460 p. (In Russ. and Kalm.)

33. Bogatyrev P. G., Yakobson R. O. Folklore as a special form of creativework. In: [Folk Arts: Questions of Theory]. Moscow: Iskusstvo, 1971. Pp. 369–383. (In Russ.)

34. Dundes A. Structural studies of fairy tales: from ethnic units to emic ones (Eng.-to-Russ. transl. by A. V. Kozmin, comm. by A. V. Kozmin, A. S. Arkhipova). In: [Folklore: Semiotics and / or Psychoanalysis]. Coll. papers. A. S. Arkhipov (comp., transl.). Moscow: Vost. Lit., 2003. Pp. 14–29. (In Russ.)

35. Dzhapua Z. D. [The Nart Epic of the Abkhazians: Textology, Semantics, Poetics]. Moscow: Vost. Lit., 2016. 381 p. (In Russ.)

36. Kichikov A. Sh. [The Heroic Epic of Jangar: a Comparative and Typological Study of the Monument]. 3rd ed., reprint. Moscow: Vost. Lit., 1997. 319 p. (In Russ.)

37. Levinton G. A. Studies of narrative folklore revisited. In: [Typological Studies of Folklore]. Coll. papers. E. M. Meletinsky, S. Yu. Neklyudov (comps.). Moscow: Nauka, 1975. Pp. 303–319. (In Russ.)

38. Mandzhieva B. B. Epic songs recorded from Dava Shavaliev: compositional features. Mongol Studies. 2018. No. 14. Pp. 98–115. (In Russ.)

39. Mandzhieva B. B. The Baγa Tsokhor Cycle of the Jangar epic (1857–1862): a synoptical analysis of prologues. Oriental Studies. 2018. No. 5 (39). Pp. 174–186. (In Russ.)

40. Neklyudov S. Yu. Variability as a means of folklore communication. In: [Celebrating the 100th Anniversary of Birth of R. O. Yakobson’s Birth]. Cong. proc. (Moscow; December 18–23, 1996). Moscow: Russian State Univ. for the Humanities, 1996. Pp. 230–232. (In Russ.)

41. Propp V. Ya. [Morphology of the Magic Fairy Tale]. I. V. Peshkov (ed., comment.). Moscow: Labirint, 2001. 192 p. (In Russ.)

42. Putilov B. N. [Folklore and Folk Culture; In Memoriam]. St. Petersburg: Peterburgskoe vostokovedenie, 2003. 464 p. (In Russ.)

43. Putilov B. N. [Insights into the Theory and History of the Slavic Epic]. St. Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie, 1999. 288 p. (In Russ.)

44. Putilov B. N. Revisiting the structures serving as bases for plots in bilinites and in jvkakite songs (resume). In: [Macedonian Folklore]. Skopje, 1970. Pp. 9–24. (In Maced.)

45. Putilov B. N. The motif as a plot-forming element. In: [Typological Studies of Folklore]. Coll. papers. E. M. Meletinsky, S. Yu. Neklyudov (comps.). Moscow: Nauka, 1975. Pp. 141–156. (In Russ.)

46. Reichl K. Turkic Oral Epic Poetry. Traditions, Forms, Poetic Structure. Eng.-to-Russ. transl. by V. Treister; D. A. Funka (ed.). Moscow: Vost. Lit., 2008. 383 p. (In Russ.)

47. Seleeva Ts. B. A Xinjiang Oirat version of the Jangar: epic studies in China. Oriental Studies. 2018. No. 1. Pp. 121‒130. (In Russ.)

48. Seleeva Ts. B. The nature of the historicism of the epic Dzhangar through the prism of the plot. The New Philological Bulletin. 2018. No. 3 (46). Pp. 46‒56. (In Russ.)

49. Silantiev I. V. A. N. Veselovsky’s theory of motif as viewed by V. Ya. Propp and the problem the ‘motif invariant’. In: [Aleksandr Veselovsky’s Heritage in the World Context]. T. V. Govenko (ed.). Moscow; St. Petersburg: Tsentr Gumanitarnykh Initsiativ, 2016. Pp. 237–245. (In Russ.)

50. Silantiev I. V. The motif as an issue of narrative studies. In: [Criticism and Semiotics]. Novosibirsk: Inst. of Philology (Sib. Branch of RAS), 2002. Is. 5. Pp. 32–60. (In Russ.)

51. Sorokina S. P. A. N. Veselovsky’s ideas in works of P. G. Bogatyrev and R. O. Yakobson: 1920–1930s. In: [Aleksandr Veselovsky’s Heritage in the World Context]. T. V. Govenko (ed.). Moscow; St. Petersburg: Tsentr Gumanitarnykh Initsiativ, 2016. Pp. 206–221. (In Russ.)

52. Tamarchenko N. D. Epics. In: [Theory of Literature]. Vol. III: Genres (key problems in a historical perspective). Moscow: Inst. of World Literature of RAS, 2003. Pp. 219–244. (In Russ.)

53. Toporkov A. L. Folklore forms of literature. In: [Theory of Literature]. Vol. III: Genres (key problems in a historical perspective). Moscow: Inst. of World Literature of RAS, 2003. Pp. 133–157. (In Russ.)

54. Ubushieva D. V. Cosmogonic motives in the prologue of the epos ‘Dzhangar’. The New Philological Bulletin. 2018. No. 3 (46). Pp. 35–45. (In Russ.)

55. Ubushieva D. V. Motives of ‘tuul – uliger’ (archaic epos) in the heroic epos ‘Dzhangar’. The New Philological Bulletin. 2019. No. 1 (48). Pp. 57–69. (In Russ.)

56. Veselovsky A. N. Poetics of Plots. In: [Selected Works: Historical Poetics]. I. O. Shaitanov (ed.). Moscow: ROSSPEN, 2006. Pp. 533–652. (In Russ.)

57. Yakobson R. O. [Russian Formalism and Contemporary Russian Literary Studies]. T. Glants (comp.); D. Sichinava (ed.); E. Bobrakova–Timoshkina (transl.). Moscow: Yazyki Slavyanskikh Kul’tuR, 2011. 280 p. (In Russ.)

58. Zhirmunsky V. M. Literary relations between the East and the West and development of the epic genre. In: [Folklore of the West and the East: Comparative Historical Essays]. Moscow: OGI, 2004. Pp. 105–168. (In Russ.)


Review

For citations:


Seleeva Ts.B. The Xinjiang Oirat Epic Tradition: Peculiarities of Plot Studies. Oriental Studies. 2019;12(3):478-491. (In Russ.) https://doi.org/10.22162/2619-0990-2019-43-3-478-491

Views: 569


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)