Ethnic Identity of the Kalmyks and Confessional Ties with Tibet: a Case Study of Some Little-Known Sources
https://doi.org/10.22162/2619-0990-2019-45-5-891-925
Abstract
Confessional ties between the Kalmyks and Tibetan monasteries began during the shaping of the Kalmyk nation from diverse Oirat groups – Torghuts, Dorbets, Khoshuts, etc. Goals. The paper seeks to analyze peculiarities of how identity of the Kalmyks was mirrored in documents of the Buddhists compiled at different times – as compared to documents of the Russian government. Materials. The work investigates the Kalmyk identity in relation to analyses and publications of respective documents housed by the National Archive of Kalmykia, letters and credentials of the 5th Dalai Lama (late 17th century), 7th Dalai Lama (1700s – 1730s) and 13th Dalai Lama (early 20th century) housed by St. Petersburg Branch of the Archive of the RAS (a Russian translation of the letter confirming Tseren-Donduk as Khan of the Kalmyks), Russian State Historical Archive (Kalmyk Clear Script translations and Russian texts of two credentials awarded by the 5th Dalai Lama to Yogozur-Tsorji in 1681 and by the 13th Dalai Lama to monk Agvan Sandzhi affiliated to Bogdo Dalai-Lamin Khurul of Maloderbetovsky District in 1903), the original of the letter housed by a Kalmykia-based rural Buddhist temple (a letter submitted by the 13th Dalai Lama Thubten Gyatso to Kalmyk monk Samtan Rakbe from Rashi Phuntsok-Ling Monastery). Results. The analysis shows that the Kalmyk Khanate established in the 17th century was identified by the religious hierarch authorized to bestow ‘power credentials’ as Torghut Khanate, by the name of the largest Oirat ethnic group that constituted the bulk of the nation and gave rise to the ruling dynasty of Khans (ethnic Torghuts of the Kereit clan). Identity of the Kalmyks was perceived by the Tibetan hierarchs – both in the 20th century and in the 17th century when the Kalmyk people were being compiled from different Oirat groups — as Torghut, which is caused by the actual dominance of the largest ethnic group during the khanship era (mid-17th century – 1771), and by ties between Tibetan monasteries and Kalmyk clergy that often represented the ruling elites as such. The formula ’49 Mongolian banners, 7 banners of Khalkha, Dzungars, Torghuts and others’ applied by the 13th Dalai Lama in the early 20th century delineates kea areas inhabited by Mongolic peoples: Inner and Outer Mongolia, Oirat and Kalmyk territories, the Kalmyks being designated by the term ‘Torghuts’. Thus, the only survived credential of the 13th Dalai Lama names the Kalmyk monastery represented by gelong Samtan Rakba — ‘Northern Torghut Tashi Phuntsok-Ling Monastery’.
Keywords
About the Author
Elza P. BakaevaRussian Federation
Dr. Sc. (History), Deputy Director, Leading Research Associate
References
1. СПбФ АРАН ― Санкт-Петербургский филиал Архива Российской академии наук.
2. РГИА ― Российский государственный исторический архив.
3. НА РК ― Национальный архив Республики Калмыкия.
4. Авляев 1994 ― Авляев Г. О. Происхождение калмыцкого народа. М.; Элиста: Ин-т этнологии и антропологии им. Миклухо-Маклая РАН, КИОН РАН, 1994. 248 с.
5. Апажев, Коков 2008 ― Апажев М. Л., Коков Дж. Н. Кабардино-черкесско-русский словарь. Нальчик: Эльбрус, 2008. 704 с.
6. Бакунин 1995 ― Бакунин В. М. Описание калмыцких народов, а особливо из них торгутского, и поступки их ханов и владельцев: Соч. 1761 г. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1995. 153 с.
7. Батмаев 1993 ― Батмаев М. М. Калмыки в XVII–XVIII веках. События, люди, быт. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1993. 382 с.
8. Богоявленский 1939 ― Богоявленский С. К. Материалы по истории калмыков в первой половине XVII– XVIII в. // Исторические записки. 1939. № 5. С. 48–101.
9. Габан Шараб 2003 ― Габан Шараб. Сказание о дербен-ойратах // Лунный свет. Элиста: Калм. кн. изд-во, 2003. С. 84–110.
10. История Калмыкии 2009 ― История Калмыкии с древнейших времен до наших дней. Элиста: ИД «Герел», 2009. Т. 1. 848 с.
11. История калмыцких ханов 2003 ― История калмыцких ханов // Лунный свет. Элиста: Калм. кн. изд-во, 2003. С. 113–119.
12. История Хо-Öрлöка 2016 ― История Хо-Öрлöка // Письменные памятники по истории ойратов XVII–XVIII веков. Элиста: КИГИ РАН, 2016. С. 13–48.
13. Кичиков 1994 ― Кичиков М. Л. Образование Калмыцкого ханства. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1994. 122 с.
14. Колесник 1997 ― Колесник В. И. Демографическая история калмыков. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1997. 135 с.
15. Курапов 2011 ― Курапов А. А. Грамоты Далай-ламы калмыцким буддистам XVII – начала XX вв. // Астраханские краеведческие чтения. Астрахань: Сорокин Роман Васильевич, 2011. Вып. III. С. 136–139.
16. Курапов 2018 ― Курапов А. А. Российское государство и буддийская церковь на юге России: этапы эволюции социально-политического взаимодействия в XVII – начале XX вв. Астрахань: Сорокин Роман Васильевич, 2018. 464 с.
17. Лавров 1969 ― Лавров Л. И. Об интерпретации Ш. Б. Ногмовым кабардинского фольклора // Советская этнография. 1969. № 2. С. 136–141.
18. Лунный свет 2003 ― Лунный свет. Элиста: Калм. кн. изд-во, 2003. 477 с.
19. Норбо 1999 ― Норбо Ш. Зая-пандита. Материалы к биографии. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1999. 335 с.
20. Очерки истории 1967 ― Очерки истории Калмыцкой АССР. Дооктябрьский период. Элиста: Калм. кн. изд-во,1967. 479 с.
21. Очиров 2010а ― Очиров У. Б. Расселение и этнический состав в XVIII–XX веках // Калмыки. М.: Наука, 2010. С. 47–61.
22. Очиров 2010б ― Очиров У. Б. Формирование калмыцкого этноса // Калмыки. М.: Наука, 2010. С. 35–47.
23. Очиров 2016 ― Очиров У. Б. Джунгарское Ханство, которое было ханством: критика одной статьи Дзюнко Мияваки // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2016. № 6. С. 135–145.
24. Пальмов 1926 ― Пальмов Н. Н. Этюды по истории приволжских калмыков. Ч. 1: ХVII и ХVIII века. Астрахань: Калмыцкий обл. испол. ком., 1926. VI, 264 с.
25. Пальмов 1992 ― Пальмов Н. Н. Очерк истории калмыцкого народа за время его пребывания в пределах России. Элиста: Калм. кн. зд-во, 1992. 160 с.
26. Письменные памятники 2016 ― Письменные памятники по истории ойратов XVII–XVIII веков: сборник / сост., перев. со старописьм. монг., транслит. и коммент. Санчирова В. П. Элиста: КИГИ РАН, 2016. 270 с.
27. Позднеев 1910 ― Позднеев А. М. Докладная записка министру внутренних дел П. А. Столыпину с отчетом о командировке А. М. Позднеева в калмыцкие улусы Астраханской и Ставропольской губерний и области войска Донского. СПб., 1910 // Рукописный отдел Российской национальной библиотеки. Ф. 590. Ед. хр. 146. 141 л.
28. Сказание о хождении 1897 ― Сказание о хождении в Тибетскую страну Мало-Дэрбэтовского Бааза-бакши. Калмыцкий текст с переводами и примечаниями, составленными А. М. Позднеевым. СПб., 1897. XVIII+260 c.
29. Тепкеев, Санчиров 2016 ― Тепкеев В. Т., Санчиров В. П. Калмыцко-тибетские отношения на рубеже XVII–XVIII вв. // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2016. № 4. С.12–20.
30. Трепавлов 2014 ― Трепавлов В. В. Российское подданство калмыков в ритуалах и символах (из истории этнической политики XVII–XIX вв.) // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований РАН. 2014. № 4. С. 8–19.
31. Цюрюмов 2005 ― Цюрюмов А. В. Калмыцкое ханство в 1724–1741 гг.: Хроники династийных междоусобиц. Элиста: НПП «Джангар», 2005. 160 с.
32. Цюрюмов 2007 ― Цюрюмов А. В. Калмыцкое ханство в составе России: проблемы политических взаимоотношений. Элиста: Изд-во КалмГУ, 2007. 464 с.
33. Эрдниев 1985 ― Эрдниев У. Э. Калмыки. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1985. 282 с.
Review
For citations:
Bakaeva E.P. Ethnic Identity of the Kalmyks and Confessional Ties with Tibet: a Case Study of Some Little-Known Sources. Oriental Studies. 2019;12(5):891-925. (In Russ.) https://doi.org/10.22162/2619-0990-2019-45-5-891-925