Preview

Oriental Studies

Advanced search

Extralinguistic Factors of the Anthroponymic Systems Formation of the Mongolian Peoples

Abstract

A proper noun, particularly a personal name, is a part of an individualizing function, and generates such features as “distinctness and concreteness” in speech because it indicates a certain denotation that is closely related to the onym. It means that the extra linguistic factors play an important role in the formation of the proper nouns. These factors are of historical and cultural events, and they highlight components in society’s vital activities that are indicative of any fundamental aspects of either a social or cultural appurtenance. Complex researches of a language, in particular, researches of proper nouns’ system, are reasonable. This necessity probably gave birth to the direction some have taken in the fields of cognitive linguistics. The main components that help form the extralinguistic conditions, the essential sources of formation that are used to create personal name systems like Buryats, Kalmyks, derived from a Mongol cultural aspect are examined in the article. The information is analyzed from the history of Mongolian clans’ contacts with other ethnic groups. Also, some features from the main cultural component extracted from their religious practices were characterized, peculiarly, to reflect the eclecticism during the period of the Middle Ages. Mongols are one of the most ancient people of the world, and their system of thinking can be viewed from their unique history, distinctive culture, peculiar traditions, and customs. Mongols’ military campaigns under the leadership of Chingis-Khan in large areas caused remaining of their proper nouns to stay intact. The proof of it is in such marks as geographical names of Mongolian language origin. In addition, there was foreign vocabulary in Mongolian anthroponymicon. Turkisms and sinologisms became later manchurism attributes. Religious eclecticism: the original religion- Shamanism, Christianity, Islam are reflected on personal names’ system, as well. Later Buddhism’s distribution is also reflected on this system of personal names. So, some original personal names in “The Secret History of the Mongols” have shamanic roots. Scientists have found Christian origin in the name of the fifth son of Jochi-Syban. The main medieval Mongolian tradition of giving names to people still exists in the culture of the modern Mongolian people.

About the Author

I. Lamozhapova
Transbaikalian State University
Russian Federation


References

1. Козин С. А. Сокровенное сказание. Монгольская хроника 1240 г.: введение в изучение памятника, перевод, тексты, глоссарии. М.; Л.: АН СССР, 1941. Т. 1. 619 с.

2. Рашид-ад-Дин. Сборник летописей. Т. 1, кн. 1 / пер. Л. А. Хетагурова / ред., примеч. А. А. Семенова. М.; Л.: АН СССР, 1952. 279 с.

3. «Шара Туджи» - монгольская летопись XVII века / Свод. текст, пер., введ. и примеч. Н. П. Шастиной. М.; Л.: АН СССР, 1957. 199 с.

4. Ахманова О. С., Краснова И. Е. О методологии языкознания // ВЯ. 1974, № 6. С. 32-47.

5. Банзаров Д. Замечание о монголизмах в ярлыке Тохтамыш-хана // Собрание сочинений. Улан-Удэ: БИОН СО РАН, 1997. С. 118-119.

6. Баскаков Н. А. Русские фамилии тюркского происхождения. М.: Наука, 1979. 276 с.

7. Владимирцов Б. Я. Общественный строй монголов. Монгольский кочевой феодализм. Л.: АН СССР, 1934. 233 с.

8. Денисова В. В. Универсалии монгольских антропонимов. Улан-Удэ: ВСГАКИ, 2004. 159 с.

9. Долгих Б. О. Родовой и племенной состав народов Сибири в XVII веке. М.: АН СССР, 1960. 621 с.

10. Древнетюркский словарь / ред. В. М. Наделяев и др. Л.: Наука, 1969. 676 с.

11. История Монгольской Народной Республики. М.: Наука, 1983. 661 с.

12. Карпини Дж. Дель Плано. История монголов. Гильом де Рубрук. Путешествие в восточные страны. М.: География, 1957. 266 с.

13. Малов С. Е. Памятники древнетюркской письменности Монголии и Киргизии. М., Л., 1959. 111 с.

14. Митрошкина А. Г. Бурятская антропонимия. Новосибирск: Наука, 1987. 224 с.

15. Монгголджин-у монггол обог кигедайил-ун нерес-үнсудулал / ред. Гоолбагана и др.Улагананда, 1991. 603 х. (на старомонг. граф.).

16. Монраев М. У. Калмыцкие личные имена (семантика). Элиста: Герел, 2012. 253 с.

17. Мурзаев Э. М. Очерки топонимики. М.: Мысль, 1974. 381 с.

18. Рассадин В. И. Тюркские элементы в языке «Сокровенного сказания монголов» // «Тайная история монголов»: источниковедение, история, филология. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 1995. С. 108-111.

19. Нимаев Д. Д. Проблемы этногенеза бурят. Новосибирск: Наука, 1988. 169 с.

20. Скрынникова Т. Д. Представления монголов XIII века о харизме и культ Чингис-хана // «Тайная история монголов»: источниковедение, история, филология. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 1995. С. 66-88.

21. Суперанская А. В. Имя - через века и страны. М.: Наука, 1990. 192 с.

22. Сухбаатар Г. Монгольские этнонимы дочингисовской эпохи // Монголо-бурятские этнонимы. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 1996. С. 68-76.

23. Щерба Л. В. О задачах лингвистики // Вопросы языкознания, 1962. № 2. С. 98.

24. Хара-Даван Э.Чингис-хан как полководец и его наследие. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1991. 221 с.

25. Bese L. Some turcic personal names in the Secret History of Mongols // Acta Orientalica Academiae Scientiarum Hung, 1978. t. XXXII (3). p. 353-369.


Review

For citations:


Lamozhapova I. Extralinguistic Factors of the Anthroponymic Systems Formation of the Mongolian Peoples. Oriental Studies. 2015;8(1):66-70. (In Russ.)

Views: 280


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)