Preview

Oriental Studies

Advanced search

Subtext Meanings as Components of Prosaic Text Sense Structure

Abstract

The subtext as a linguistic phenomenon appearing as a result of some syntactic constructions usage is described in the article. Depending on the used linguistic means and on appearing semantics the subtext is divided into two types: emotional and conventional. The fi rst one serves for making the narrations emotional background, the latter specifi es circumstances of the plot. The examples from Russian prose of XIX-XXIth centuries are used like illustrations.

About the Author

Natalia Pushkareva
St. Petersburg State University (St. Petersburg)
Russian Federation
Ph. D. of Philology, associate professor of Department of Russian language of St. Petersburg State University (St. Petersburg)


References

1. Белый А. Петербург. М.: Наука, 1981. 701 с.

2. Булгаков М. А. Избранные произведения. В 2 тт. Т. 1. Киев: Днiпро, 1989. 764 с.

3. Довлатов С. Д. Собрание прозы в 3 тт. Т. 2. СПб.: Лимбус-Пресс, 1993. 384 с.

4. Лермонтов М. Ю. Полное собрание сочинений в 5 тт. Т. 5. Проза и письма. М.; Л.: Academia, 1937. 649 с.

5. Чехов А. П. Собрание сочинений в 12 тт. Т. 5. М.: ГИХЛ, 1955. 504 с.

6. Акимова Г. Н. Новое в синтаксисе современного русского языка. М.: Высшая школа, 1990. 166 с.

7. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Эдиториал УРСС, 2004. 144 с.

8. Гаспаров М. Л. «Стихи о неизвестном солдате» О. Мандельштама: Апокалипсис и/или агитка? // Новое литературное обозрение. 1995. № 16. С. 105-123.

9. Голякова Л. А. Подтекст: прагматические параметры художественной коммуникации // Филологические науки. 2006. № 4. С. 61-68.

10. Долинин К. А. Имплицитное содержание высказывания // Вопросы языкознания. 1983. № 6. С. 37-47.

11. Кайда Л. Г. Стилистика текста: от теории композиции - к декодированию. М.: Флинта, 2004. 208 с.

12. Кулешов Л. В. Кадр и монтаж. М.: Искусство, 1961. 88 с.

13. Масленникова А. А. Лингвистическая интерпретация скрытых смыслов. СПб.: Изд-во Санкт- Петербургского университета, 1999. 264 с.

14. Пушкарева Н. В. Подтекст в художественном тексте, его семантика и лингвистические средства выражения // Вестник Санкт-Петерб. гос. ун- та. Сер. 9. 2009. Вып. 1.Ч. 1. С. 59-65.

15. Рогова К. А. «Другая» литература и ее повествователь (речевые особенности) // Разноуровневые единицы языка и их функционирование в тексте. Теоретические и методические аспекты: Сборник научно-методических статей. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1992. С. 3-10.

16. Рогова К. А. О значении и употреблении обобщенно-личных предложений // Тенденции развития русского языка. Сб. ст. к 70-летию проф. Г. Н. Акимовой. СПб.: Изд-во Санкт- Петербургского университета, 2001. С.155- 164.

17. Станиславский К. С. Работа актера над собой. Ч. 2. Работа актера над собой в творческом процессе воплощения // Станиславский К. С. Собрание сочинений в 9 тт. Т. 3. М.: Искусство, 1990. 505 с.

18. Сухих И. Н. Чехов в XXI веке. Три этюда // Нева. 2008. № 8. С.164-177.

19. Тестелец Я. Г. Введение в общий синтаксис, М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 2001. 800 с.

20. Философия: Энциклопедический словарь / под ред. А. А. Ивина. М.: Гардарики, 2004. 1 072 с.

21. Шишкин М. П. Венерин волос. М.: АСТ/Астрель, 2010. 480 с.

22. Шулова Я. А. «Петербург» и «Петербурги» Андрея Белого // Нева. 2003. № 8. С. 237-243.

23. Яновская Л. А. Понтий Пилат и Иешуа Га-Ноцри. В зеркалах булгаковедения // Вопросы литературы. 2010. № 3. С. 5-72.


Review

For citations:


Pushkareva N. Subtext Meanings as Components of Prosaic Text Sense Structure. Oriental Studies. 2012;5(2):144-149. (In Russ.)

Views: 260


ISSN 2619-0990 (Print)
ISSN 2619-1008 (Online)